Lisa Larson är kanske Sveriges mest kända keramiker och hennes figuriner är säkert de mest folkkära. Hennes adventsbarn och katter pryder många hem. Utställningen Lisa Larson, den första tillfälliga utställningen efter återöppningen av det nyrenoverade museet, omfattade cirka 200 föremål varav merparten var från konstnärens tid på Gustavsbergs porslinsfabrik 1954–1980.
När Lisa Larson började på Gustavsberg 1954 var tanken att hon skulle stanna i ett år. Uppdraget var att skapa ”bästsäljare”. Det blev 26 år med stora försäljningsframgångar. Hon lämnar fabriken 1980 och grundar Keramikstudion 1992 tillsammans med sina medarbetare Franco Nicolosi och Siv Solin. Här, i Gustavsbergs hamn, produceras de älskade figurerna än idag, på platsen där allt började för nära 70 år sedan.
Utställningens fokus låg på tiden vid Gustavsbergs porslinsfabrik 1954–1980 och omfattade omkring 200 föremål. Det är nära till omöjligt att redovisa hela Lisas karriär i föremål. Inte ens Lisa Larson själv vet nog hur många hon gjort. Istället gav utställningen genom nedslag i kända och kanske mindre kända verk inblick i arbetet bakom figurinerna – från unikat till serier, från inspiration till produktion, hantverk och industri. Förhoppningsvis kunde utställningen därigenom bidra till att belysa mindre kända sidor av Lisa Larsons omfattande konstnärskap.
I utställningen visades föremål från skoltiden och nedslag i produktionen: unikat, djurserier, väggplattor, skisser till offentlig utsmyckning och skulptur. En del av utställningen belyste Lisa Larsons och hennes man Gunnar Larsons tid som gästkonstnärer hos skulptören Peter Voulkos på Berkeley-universitetet i Kalifornien. En annan del rörde resande och inspiration med inlån från Lisa Larsons egen samling.
Av Gunnar Larson visades verk i keramik, emalj och plast. Hans mest kända design för Gustavsberg är askkoppen Kulan i plast.
Till sist tog utställningen upp Lisa Larsons internationella popularitet. Bland annat visades bilder från japanska Shigaraki keramiska museum där en monumental skulptur, en kopia i jätteformat av en av hennes figuriner, restes i museets skulpturpark 2015.