I det här programmet riktar vi blicken mot det dukade bordet, vad är det som behövs för att förgylla en måltid? Vi tittar på tallrikar formgivna och dekorerade under två sekelskiften på Gustavsbergs fabrik. Vi tittar på vaser och andra iögonfallande objekt som kan agera konversationsstartare, är det ett smart knep? Vad är vett och bordsetikett och hur kan en dukning se ut?
I verkstaden förhåller sig eleverna till ramen ”det dukade bordet” under vilken del av dukningen de väljer att gestalta är fritt att tolka. Någon kanske gör en eller flera tallrikar att faktiskt kunna använda efter bränning, någon kanske gör en skulptur av tallrikar på hög med lite matrester på, en tredje kanske gör en relief av ett kuvert.
Vi använder oss av lera och engober (lerfärger) som målas på den fuktiga leran och får en klar och fin lyster efter bränning och glasering. Objekten eleverna gör lämnas kvar på Porslinsmuseet för torkning och bränning, skolan får en notis om när de kan hämtas upp.
Tidsåtgång ca 2,5 timmar. Välkomnande, introduktion, visning ca 45 minuter. Verkstadsarbete ca 1h 45min (inkl. gemensam städning).
Skolprogrammet vänder sig till åk. 4-6 och åk. 7-9, visning plus verkstad.
Boka skolprogrammet
Bokningsbara tider: efter överenskommelse med pedagog
Kostnad: 1 700 kr/klass
Kontakt
För frågor om skolprogram och övrig skolverksamhet, kontakta oss via e-post till: skola@nationalmmuseum.se
Inför ert besök
Här hittar du praktiskt information inför besöket.