Det här skolprogrammet tittar extra mycket på figurativa element inom keramiken. I museet går vi på jakt efter föremål som avbildar frukter, grönsaker och djur. En del av föremålen har en funktion, andra har det inte. Vi pratar om ifall det är viktigt att saker fyller en funktion? Vad är ens en funktion? Kan en funktion vara att något är vackert att titta på? Vi pratar om vad som är vackert och vem som bestämmer vad som är vackert? Måste alla tycka lika?
I verkstaden får alla elever varsin frukt eller grönsak att undersöka och skulptera av. Någon kanske äter sin frukt och får skalet kvar att skulptera, en annan kanske gör ett bruksföremål med sin frukt/grönsak som inspiration en tredje gör en hatt av salladsblad? Den givna ramen är frukten/grönsaken som eleverna får hålla sig till, men med konstnärlig frihet att tolka uppgiften som de själva vill.
Vi använder oss av lera och lerfärger (sk engob) som målas på den fuktiga leran. När workshopen är klar lämnas objekten på Porslinsmuseet för torkning och bränning, vi glaserar objekten i transparent glasyr. Efter några veckor kan skolan komma och hämta de färdiga objekten (vi hör av oss när det blir dags, allt beror på hur snabbt leran torkar).
Tidsåtgång, ca 2,5 timmar. Välkomnande, introduktion, visning ca 45 min. Verkstadsarbete ca 1h 45min (inkl. gemensam städning).
Skolprogrammet vänder sig till förskolan och grundsärskolan. Visning plus verkstad.
Boka skolprogrammet
Bokningsbara tider: efter överenskommelse med pedagog
Kostnad: 1 700 kr/klass
Läroplanen
Förskolan
I läroplanen för förskolan står det bland annat att förskolan ska främja alla barns utveckling och kreativitet genom det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
Genom det här skolprogrammet får barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att lyssna på och reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar, samt kommunicera sina upplevelser och tankar genom leran och färgen de målar den med. De prövar sin finmotorik att skulptera i det mjuka materialet och får möjlighet att utveckla sin fantasi och föreställningsförmåga.
Grundskolan och grundsärskolan, åk 4–6
I läroplanen för grundskolan och grundsärskolan står det bland annat att varje elev ska få möjlighet att utveckla sina möjligheter att kommunicera genom att samtala, läsa och skriva och att skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt uppmuntra dem till att pröva idéer och lösa problem. Genom ett historiskt perspektiv ska eleverna ges möjligheten att utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden, samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.
I skolprogrammet uppmärksammas både de intellektuella och de praktiska aspekterna av lärandet. Eleverna får möjlighet att genom konsten att uppleva och uttrycka tankar och idéer och de får utforska och öva sitt eget skapande.
Kontakt
För frågor om skolprogram och övrig skolverksamhet, kontakta oss via e-post till: skola@nationalmuseum.se